Annuleringsverzekering waardevol? Polis redt vele duizenden vakanties

Voor een verzekeringsprofessional geeft een werkende annuleringsverzekering enorm veel voldoening. De reden voor een claim is zelden leuk. Des te prettiger is het als je een reis zonder veel rompslomp kunt annuleren. Als de tegenslag achter de rug is, kun je alsnog de broodnodige vakantie inhalen. Een bevredigend resultaat? Een Rotterdamse professor denkt daar anders over.

Aan de start van het vakantieseizoen interviewt nieuwswebsite nu.nl hoogleraar Risicogedrag Peter Wakker. Zijn mening over annuleringsverzekeringen is even opmerkelijk als onnavolgbaar. "Je hebt al voor je reis betaald, dus dat geld ben je toch al kwijt. Of je hebt gepland dat je dat zult betalen. Dus ik denk dat het [een annuleringsverzekering] vrijwel nooit de moeite waard is", aldus professor Wakker.

Zijn redenering is als volgt. Omdat je de reis al betaald of begroot had, heb je het geld blijkbaar niet nodig. Een annuleringsverzekering vergoedt een bedrag dat je niet nodig had, en is om die reden overbodig.

Vakantie heeft ook een andere waarde

Ouders met schoolgaande kinderen hebben vaak niet genoeg aan alleen het vakantiegeld om een heel gezin in het hoogseizoen op vakantie te nemen. Moet je annuleren en ben je al dat geld kwijt, dan is er zelden budget om opnieuw een vakantie te plannen. Terwijl vakantie juist ontzettend gewenst is als je een moeilijke periode bent doorgegaan.

Nog een voorbeeld. Je bent al een jaar aan het sparen voor een rondreis in Azië. In drie maanden tijd ga je zeven landen bezoeken. Je hebt onbetaald verlof gekregen en je spaargeld aangewend voor je vliegtickets. Maar vlak voor vertrek krijg je de ziekte van Pfeiffer. Weg reis. Volgens de redenering van professor Wakker geen probleem, want je had het geld toch al niet nodig.  

Geen financiële problemen is geen uitgangspunt

In beide voorbeelden zullen de gedupeerden niet in financiële problemen komen. Maar als de reis een luxe is die je je zelden kunt permitteren, dan zijn de gevolgen van een niet-genoten vakantie extra pijnlijk.

Het mag duidelijk zijn. Hier sprak iemand vanuit de academische ivoren toren, zonder kennis van de dagelijkse verzekeringspraktijk.

Consumentenbond ook kort door de bocht

In hetzelfde artikel zegt een medewerker van de Consumentenbond en passant dat je na het boeken gerust even kunt wachten met het afsluiten van een annuleringsverzekering: "Er zijn geen officiële regels tot wanneer je een annuleringsverzekering kunt afsluiten." Technisch gezien is dat waar, maar er zitten haken en ogen aan.

Wacht je langer dan tien tot veertien dagen na het boeken van je reis met het afsluiten van een annuleringsverzekering, dan krijg je een oudzeer-clausule op je polis. Dat betekent dat je geen vergoeding krijgt als je de reis moet annuleren vanwege een oorzaak die je kon vermoeden toen je de verzekering afsloot.

Sluit je de verzekering binnen de termijn of heb je geen kortlopende maar een doorlopende annuleringsverzekering, dan geldt de oudzeer-clausule niet. Wil je meer weten over een kwalitatief goede annuleringsverzekering? Of heb je maatwerk nodig? Neem dan eens contact met ons op. We helpen je graag hierbij.

Meer weten of persoonlijk advies?

Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.
Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

HGN maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie